Klimatsmarta organisationer

Att som organisation arbeta hållbart och klimatsmart skapar värde i form av stärkt varumärke, kostnadseffektiviseringar, stolta medarbetare, förbättrad riskhantering och ökad konkurrenskraft.

Klimatutmaningar: Klimatsmarta organisationer  

Bakgrund 

Kundernas krav på hållbart producerade varor och tjänster växer och som organisation gäller det att hänga med i utvecklingen. Genom att anta klimatutmaningar är ditt företag med och bidrar till omställningen och det blir tydligt för både era kunder och medarbetare på vilka sätt just ert företag avser att bidra till omställningen mot ett klimatneutralt Borlänge/Dalarna.  

Enligt en hållbarhetsundersökning från Svensk handel prioriteras låg klimatpåverkan hos 8 av 10 konsumenter.

Utmaningar!

  • Klimatneutralitet 2030 är det övergripande målet, men vägen dit kan delas upp i etapper. Klimatmål minst i linje med Parisavtalets 1,5-gradersmål med åtgärdsplan och plan för uppföljning. 
    Detta klimatlöfte är ett krav för att signera klimatkontrakt. Har ni inte kommit i gång med det ännu är det lämpligt att anta detta löfte och få stöd. Vi hjälper er att anpassa nivån utifrån er organisation.

    Kartläggning av utsläpp genomförd och åtgärdsplan med mål och plan för uppföljning framtagen. 
  • För att sätta fokus på hållbarhet och klimat i produkt och tjänsteutvecklingen kan en livscykelanalys (LCA) hjälpa er att identifiera produkten eller tjänstens mest kritiska områden för förbättring. Genom att titta på design, materialval, effektiv användning av resurser, energianvändning, livslängd etc. kan ni skapa en mer hållbar produkt/tjänst.

    Minst en produkt eller tjänst har hållbarhetsgranskats.  
  • Som individer behöver vi få bättre förutsättningar och ökad motivation för att kunna agera klimatsmart. Arbetsgivare kan bidra genom att utbilda, informera och engagera medarbetare och kunder/besökare att agera på ett sätt som är positivt för klimatet. Genom att kommunicera era klimatmål och antagna klimatutmaningar kan ni skapa en grund för medarbetarengagemang och involvering där fler känner sig ansvariga och motiverade att bidra. 

    Minst en kunskapshöjande aktivitet genomförd som omfattar all personal. 
  • Genom att kommunicera ert hållbarhetsarbete visar ni att ni tar klimatkrisen på allvar och tar ansvar genom att göra insatser där ni har stor möjlighet att göra skillnad. Ni kan inspirera andra företag att också engagera sig i klimatomställningen. Tänk på att inte grönmåla utan beskriva det ni faktiskt gör. 

    Plan/strategi för hållbarhetskommunikation framtagen.