Magnus Nyström, försäljningschef på Rolf Ericson bil och Per Karlsson, vice VD/förvaltare på Fastighets AB Hushagen delar med sig av erfarenheter från insatsen.
Hur gick ni från idé till verklighet?
– Vi på Rolf Ericson Bil tog initiativet efter ett evenemang arrangerat av Klimatneutrala Borlänge och Borlänge kommuns näringslivskontor. Där såg vi potentialen i att introducera bildelning genom konceptet Rulla, som redan används på andra håll i Sverige, säger Magnus.
– Efter ett första möte och informationsinsatser på plats i huset där vi informerade om tjänsten och lät företag signa upp sig, kunde vi lansera tjänsten på Dalarna Science Park. Samarbetet med Fastighets AB Hushagen och Dalarna Science Park har varit avgörande för att få detta att fungera smidigt. Genom att börja i en mindre skala har vi fått värdefulla insikter som hjälper oss att förbättra och expandera tjänsten.
Hur har det gått?
– Resultatet är väldigt positivt. Sedan lanseringen i februari 2024 har vi sett både klimat- och användarvinster. Trots att tjänsten är i sin linda ser vi att de användare vi har är lojala och använder bilarna regelbundet. Det är en beteendeförändring som tar tid, men vi är på rätt väg, säger Magnus.
– Vi har också identifierat områden för förbättring, till exempel behovet av bättre skydd för bilarna under vintern, berättar Per.
Hur går det till rent praktiskt?
– Rulla erbjuder hyresgäster på Dalarna Science Park tillgång till bokningsbara bilar för både el- och bensindrift. Via en digital plattform kan användare enkelt boka en bil, hämta den från parkeringen utanför huset och använda den för sina behov. Detta gör det möjligt för företag att minska sina fordonsflottor och därmed sina klimatavtryck, säger Per.
Vilka har framgångsfaktorerna varit?
– Engagerade partners: Samarbetet mellan Rolf Ericson Bil, Hushagen och Dalarna Science Park har varit en avgörande framgångsfaktor.
– Tydlig kommunikation: Att informera användare om fördelarna, men även att hjälpa användarna med att ladda ner Rulla-appen och skapa användarkonton har varit viktigt för att bygga acceptans och öka användningen.
– En lärdom från uppstarten är att smärre hinder, som vinterförhållanden, har identifierats och framöver skulle det underlätta om bilarna kunde stå under tak.
Hur ser framtiden ut för Rulla?
– Planer finns på att locka fler företag i Dalarna Science Park att ansluta sig till Rulla, men även att få flera användare hos de företag som i dagsläget använder tjänsten.