Ida Croxford som ledde projektet från Borlänge kommun, har blivit kontaktad av en rad aktörer som blivit nyfikna på projektet efter att det fått stort genomslag i lokalpress, branschpress och radio under hela projektets gång. Här delar Ida med sig av lärdomar och berättar hur projektet gick till.
Hur möjliggjordes samåkning med digitalt stöd?
– Fyra stora arbetsgivare deltog i projektet; Borlänge kommun, SSAB, IKEA och Borlänge Energi. Arbetsgivarna tillhandahöll en upphandlad app där medarbetare kunde lägga upp resor där man hade platser att erbjuda och även lägga upp förfrågningar på resor. När matchningar görs kan en samåkning genomföras och appen (Freelway) kan även hantera betalning från den som åker till den som kör.
– Vi började med att kartlägga resemönster och identifiera vad som påverkar beteendeförändring. Vi lanserade appen och marknadsförde den internt med hjälp av bland annat olika lockbeten. När vi fortsatte implementera tjänsten besökte vi arbetsplatser för att diskutera beteendeförändring kopplat till hållbart resande. Analys av resultat gjordes utifrån beteendemönster.
– I Borlänge kommun lanserades appen successivt för medarbetare med start andra halvan av 2023 och fortsatte fram till sommaren 2024. Först fick två förvaltningar möjligheten att ingå i projektet genom att samåka med varandra genom appen. Det var de två förvaltningarna med flest personer som delar fysisk arbetsplats och liknande arbetstider som valdes ut, eftersom bedömningen var att det skulle underlätta matchning. Stor vikt lades på att få med chefer som i sin tur skulle uppmuntra sina medarbetare till att testa att åka till jobbet på ett mer hållbart sätt. Testgruppen utökades efter några månader till alla medarbetare i kommunen och möjligheten öppnades även till att matchas i appen med de övriga tre arbetsgivarna som ingick i projektet.
– Inom medverkande organisationer laddade ungefär 3,5 procent av de anställda ned appen. Tillsammans skapades cirka 400 erbjudanden om samåkning under projekttiden.
Hur uppmuntrades anställda att börja använda samåkningsappen?
– På Borlänge kommun genomförde vi en rad olika aktiviteter för att öka motivationen hos medarbetare att testa samåkningsappen. Under projektet lärde vi oss att det som främst påverkar beteendeförändring är svårighetsgrad och belöningsvärde. Vi har framför allt arbetat med att öka belöningsvärdet genom olika former av incitament. Bland annat har de 10 medarbetare som samåkt mest genom nyttjandet av appen fått möjlighet att vinna en extra ledig dag. En annan form av belöning kan vara en ökad känsla av sammanhang och gruppkänsla, och det är något vi jobbat med längs projektets gång. Exempelvis har vi haft tävlingar om semmeltårtor och påskägg där den arbetsgrupp som samåkt mest haft möjlighet att vinna. För att minska svårighetsnivån har vi erbjudit digitala informationstillfällen, tagit fram manualer och även haft en intern support som snabbt har kunnat ge personligt stöd vid behov.
Vilka svårigheter har ni stött på?
– Att förändra beteenden hos människor är svårt och helt klart den största utmaningen. Vi gör som vi alltid har gjort och som de runt omkring oss gör. Därför är en av de stora delarna i det här projektet att utforska hur vi kan få personer att testa ett beteende som de inte är vana vid.
– Förutom utmaningen med att bryta invanda mönster och testa ett nytt beteende så har en utmaning varit att nå fram till medarbetare. Längs projektets gång har vi fått mycket uppmärksamhet från media och blivit kontaktade av en rad olika aktörer som vill veta mer om vad vi gör. Kommunikationen riktad direkt till medarbetare och till chefer har vi inte lyckats nå ut med tillräckligt. Projektet hade kunnat stärkas av en bredare förankring och ett större engagemang från ledningsgrupper för att därigenom få draghjälp i att entusiasmera och involvera medarbetarna till att både intressera sig för hållbar arbetspendling och testa på samåkning. Cheferna i organisationerna är viktiga kulturbärare.
– Projektet gick inte så bra som vi önskat. I projektets slutskede kunde det konstateras att det är en svår beteendeförändring att gå från egen bil till delad arbetspendling, och i det här fallet ansågs i många fall inte belöningen tillräckligt hög i förhållande till insatsen. För medåkaren blir inte besparingen så tydlig, kanske är det först när möjligheten att sälja en bil finns som den ekonomiska faktorn blir kännbar. Kontexten att motivera delad arbetspendling i Borlänge hade tyvärr förändrats sedan projektets start då priserna på bensin och diesel sänkts, fria p-platser i centrum införts och kollektivtrafiken både minskat i turer samt höjt priserna.
Ni har haft en klimatpsykolog i projektet – vilka lärdomar har ni fått därigenom?
– Kata Nylén från Klimatpsykologerna har bidragit med sin expertkompetens inom storskalig beteendeförändring kopplat till hållbarhetsmålen genom hela projektet. För att kunna göra korrekta analyser och förslag på åtgärder lades ett stort fokus på att involvera och lära av medarbetarna under första delen av projektet. Information från fokusgrupper och enkäter användes tillsammans med personal från HR, kommunikation och hållbarhetsavdelningar för att ta fram strategier utifrån de organisationsspecifika förutsättningarna som upptäcktes. Ett förankringsarbete med organisationernas respektive ledningsgrupper påbörjades också.
– Fyra olika organisationsspecifika strategier togs fram där varje organisations interna projektledare blev ansvarig för att förankra och driva på förändringsarbetet. Kommunikation och aktiviteter utformades utifrån varje organisations medarbetarprofil, kultur och organisatoriska förutsättningar. När piloten var igång så följdes vardera organisation upp kontinuerligt utifrån att kolla huruvida åtgärderna gjordes och vilken effekt de hade.
I början av piloten var anslutningsintresset relativt lågt, då testades en åtgärd som innebar att Kata Nylén tillsammans med en representant från Freelway var i Borlänge och besökte medarbetarna på fika- och lunchraster. En direkt närvaro av personer, som hjälpte till att ansluta och kunde vrida och vända på utmaningarna med den digitala tjänsten såväl som beteendeförändringen, ledde till en ökning av anslutning till tjänsten. Under piloten höll Kata Nylén också i fortsatta workshops med ledningsgrupperna från SSAB och Borlänge Energi samt inspirationsföreläsningar för personal inom Borlänge Energi och kommunen. Föreläsningarna handlade om att ändra vanor och workshoparna handlade om att skapa förutsättningar för storskalig beteendeförändring i organisationer.
– Genom att analysera användningsgraden av appen utifrån mekanismer kopplade till hur man ändrar en vana, har vi fått en ökad förståelse för att beteendeförändring tar tid.
Vilka råd vill ni ge andra städer som vill göra en liknande satsning?
– För det första, den här typen av projekt behöver pågå en längre tid för att möjliggöra resultat i form av beteendeförändring. Appen lanserades i september till den första gruppen, och stängdes efterföljande sommar. I och med att det är en beteendeförändring som är svår att få till, hade en längre projekttid underlättat.
– Se även till att involvera fler resurser från berörda organisationer för att motivera och kommunicera. Och se till att stöd finns i ledningsgrupperna, chefernas viktiga roll som kulturbärare ska inte underskattas.